17 april 2011

Geen zielige dieren op open dag Landbouwuniversiteit


De Wageningen Universiteit verwijderde zes foto's van Marianne Berkhoff uit een tentoonstelling in het hoofdgebouw tijdens de voorlichtingsdagen voor nieuwe studenten. De foto's horen bij een serie portretten van boerderijdieren. De dieren staan er in hun eentje in een omgeving van hekken en kale muren wat zielig bij te kijken. Een kip op uitgezakte poten lijkt een obesitas-patiƫnt. Berkhoff veronderstelt dat de universiteit de foto's niet vond passen bij het beeld dat men wil uitdragen (NRC Wetenschapsbijlage 16 april). Zelf vind ze dat haar foto's een bijdrage leveren aan de discussie over industriƫle veeteelt.
Een woordvoerder van de universiteit sprak aanvankelijk van een uiterst ongelukkig misverstand. Er moest ruimte gemaakt worden voor banners en posters in het kader van de voorlichtingsdagen. Maar dat bleek een smoesje. De aap kwam uit de mouw in een mail van het hoofd communicatie aan de deelnemende fotografen: "We moesten goed begrijpen dat studenten de 'core business' van de universiteit waren."
Kunstenaars hebben het nakijken als ze de belangen van de business dreigen te schaden. Dat is wel vaker vertoond. Of als ze niet voldoen aan geldende normen van fatsoen. Het probleem speelt vooral bij kunst in de openbare ruimte: op straat of in openbare gebouwen, zoals scholen, ziekenhuizen, gemeentehuizen, of stationsgebouwen. Het schijnt erg moeilijk te zijn kunst in de openbare ruimte louter als kunst te zien en als kunst te beoordelen. In de context van de openbare ruimte mag kunst kennelijk niet in strijd zijn met algemene normen en moet zij zich onderwerpen aan de normen zoals die door de beheerders van die ruimte worden gehanteerd. Kunst wordt in openbare gebouwen gebruikt als bindmiddel en als statusobject. De functie van kunst als kritisch commentaar of als stof tot nadenken is in die context minder gewenst. In een museale omgeving zijn er meestal minder bezwaren tegen de vrije kunst die zich niet laat 'embedden'. Maar daar komt dan ook slechts een heel klein en elitair deel van het publiek. De meerderheid moet het doen met kunst die niet verstoort en zich soepel aanpast aan de geldende maatstaven van de familie Doorsnee.

Geen opmerkingen: